בין אם מדובר באי־הצהרת מחיר השמלה החדשה ובין אם בהסתרת ביקורת על חברים, שקרים לבנים נטועים עמוק ביומיום של רבות מן הזוגות. אף שמדובר במעשי מרמה “זעירים”, הם נכללים תחת המטרייה הרחבה של שקרים בזוגיות – תופעה שהפסיכולוגיה והמשפט עוסקים בה זה עשורים.
לכאורה, שקר לבן נראה בלתי מזיק: אמירה מעודנת שמטרתה לחסוך מבוכה, לרכך פגיעה או לשמור על הרמוניה. אלא שמתחת לפני השטח מסתתרת דילמה מורכבת: האם שקרים בזוגיות מגינים על הקשר או מערערים את אבני היסוד שלו – אמון, שקיפות ותום לב?
במונחים פסיכולוגיים, שקר לבן הוא הצגה סלקטיבית של אמת או הטעיה קלה, הנעשית מתוך כוונה להגן על רגשות הזולת ולא להפיק רווח אישי מהותי. המשפט מכיר בכך דרך עקרון תום הלב (חוק החוזים (חלק כללי), תשל״ג–1973. סעיף 39): חרף ההפרה הטכנית של חובת גילוי נאות בין צדדים (גם בין בני זוג, הנחשבים ל"הסכם מכללא או חוזה מכללא הוא הסכם שלא נאמר במפורש בין הצדדים, אך הוא משתמע מתוך התנהגותם. גם כאשר יש חוזה מפורש בין הצדדים ניתן להתייחס אליו כאילו יש בו גם תנאי מכללא – תנאי שלא נכלל במפורש בחוזה אך הוא משתמע מתוך מהות החוזה"), נבחנת מידת הנזק והכוונה.
בעולם המורכב של שקרים בזוגיות, מרחב האמת והשקר משתרע על פני ספקטרום שלם: מצידו האחד ניצבים שקרים לבנים – אותם עיוותי־מציאות קטנים שאנו מאמצים כביכול מתוך רצון להגן, ומן העבר השני שקרים כבדים, מכוּונים ומוסווים היטב, המשנים גורלות. בתוך המנעד הזה נשזרות שכבות של הגנות פסיכולוגיות, חרדות נטישה, מאבקי כוח, הבדלי תרבות ואפילו אינטרסים כלכליים; כולם יחד קובעים מתי ולמה בני זוג מעדיפים מילים מצוּבעות במקום גלוּיות.
שקרים לבנים נולדים פעמים רבות באזורים האפורים של היום-יום—קומפלימנט שמוחלק כדי להרים מצב רוח, הטיית אמת זעירה לגבי הוצאות, או עיגול פינות בעובדות כדי לא להעמיס דאגה על הפרטנר העייף. אולם כאשר הסדק הראשון נסדק, הדינמיקה הזוגית עלולה להפוך למרוץ חימוש: בן זוג אחד מושך עוד קו דק באפור, השני נאלץ לנחש, והמרחב הזוגי מתחיל להתמלא בערפל של שקרים בזוגיות שחדלים להיות לבנים.
בפריזמה המשפטית, כל סטייה מהגילוי הנאות—יהא זה אי-דיוק או הסתרה מחושבת—עשויה להיחשב להפרת חובת האמון החוזית; בפריזמה הרגשית, כל סוד מצטרף לשורת זיכרונות שדורשים תחזוקה רגשית מתמדת: זיכרון מה אמרתי, מתי, ולמי. כך נוצר כדור שלג שבו האינטימיות מוחלפת בהצגה, האותנטיות בארטיקולציהאַרְטִיקוּלַצְיָה במוזיקה מתייחסת לטכניקת ביצוע, כפי שהיא באה לביטוי במשך צליל בודד או בין צלילים אחדים. הוראות ארטיקולציה ניתנות על ידי המלחין, אך כל נגן או מנצח מפרש אותן בדרכו הוא, ומשפיע בכך על גוני המוזיקה ואופיה., והאהבה מתכתבת יותר עם ניהול־נזקים מאשר עם קרבה. ולמרות זאת, עדינות בבחירת המילים, רגישות לתזמון ויכולת הודאה בטעויות מסוגלות להשיב את הצבע הלבן לשקר—להתמירו לווידוי, לתקשורת מעמיקה ולריפוי. במובן זה, ההבדל בין שקר שמפרק לבין שקר שמשמר טמון לא רק בתוכן, אלא בכוונה, בתדירות וביכולת לעצור בזמן ולבחור בשקיפות כדרך חיים.
שקרים לבנים אינם “חפים מפשע” לחלוטין, אך אינם שווים ערך לתרמית חמורה. בראייה משפטית הם נבחנים לפי הנזק והקשר; בראייה פסיכולוגית—לפי המוטיבציה וההשפעה על האמון. כדי למנוע שקרים בזוגיות, יש לטפח תקשורת פתוחה, לכבד את יכולתו של בן הזוג לשאת אמת מורכבת ולזכור שהרווח הקצר שבשקר לבן עלול לגבות מחיר כבד בטווח הארוך. שמירה על שקיפות רגשית ועל עקרון תום הלב אינה רק בסיס חוקי לחוזה הזוגי—היא אבן יסוד לאהבה בריאה ויציבה.
"אנו משקרים בקול הרם ביותר כשאנחנו משקרים לעצמנו"
אריק הופר
המידע באתר הוא מידע אינפורמטיבי מקצועי ואינו מידע מחייב. הזכויות המחייבות נקבעות על-פי חוק, תקנות ופסיקות בתי המשפט. השימוש במידע המופיע באתר אינו תחליף לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש בלבד.
איתי אלמוג משרד עו"ד לדיני משפחה וגירושין © 2025 \\\ מדיניות פרטיות \\\ נבנה מנוהל ומתוחזק על ידי אוגמנט נגישות מידע ותקשורת